تقطیر خلاuum آب و سوختهای سبک.
رویکرد اول عملکرد استخراج حلال را در نظر گرفت که به دو زیرعامل تقسیم شد. استخراج تک حلال و استخراج حلال چندکاره بوتانول 38٪ ، پروپانول 37٪ و بوتانون 25٪ برای تشکیل یک حلال کامپوزیت مورد استفاده قرار گرفتند
، با روغن مخلوط شد. و 1: 4 به ترتیب. لجن بدست آمده پس از 12 ساعت جدا شد. حلالها با تقطیر در خلا و مواد باقی مانده به عنوان محصولات مورد نیاز به طور کامل تجزیه و تحلیل شدند. رویکرد دوم شامل مخلوط کردن ماده اولیه و اسید سولفوریک با نسبت 10: 1 (روغن: اسید)
در دمای 60 درجه سانتیگراد بود. این ماده اسیدی با سود سوزآور محلول 20٪ خنثی و فیلتر شد تا رسوب حاصل از خنثی سازی از بین برود. با استفاده از فیلتراسیون ، مایعات شفاف حاوی محصول مورد نیاز تجزیه و تحلیل شد.
با توجه به دو روش مختلف مهندسی فرآیند شیمیایی ، نمونه ها برای آزمایش و تأیید نتایج به آزمایشگاه های PCSIR مجتمع کراچی ارسال شدند.
4. نتایج و بحث
4.1 فلش پوینت
نقاط فلاش نمونه ها توسط دستگاه نقطه باز فنجان با استفاده از ASTM D97 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یک لیوان حاوی 10 میلی لیتر نمونه بر روی مشعل Bunsen ، که مجهز به دماسنج بود ، قرار داده شد. یک منبع شعله در فواصل زمانی آورده شد تا دمایی را که در آن فلاش در سطح نمونه ظاهر می شود ، در حالی که روغن روان در لیوان گرم می شود ، تعیین کرد.
روغن تازه 200 درجه سانتیگراد است ، برای نقطه اشتعال روغن موتور استفاده شده 120 درجه سانتیگراد است ، در استخراج با روش تصفیه حلال کامپوزیت نقطه اشتعال 150 درجه سانتیگراد ، استخراج توسط تیمار تک حلال 130 درجه سانتیگراد و روش تصفیه اسید است نقطه اشتعال 180 درجه سانتیگراد است
که در شکل 2 نشان داده شده است. کاهش مقدار نقطه اشتعال روغن موتور استفاده شده به دلیل وجود سوخت های سبک است [9]. با این حال ، نقطه اشتعال استخراج توسط حلال کامپوزیت و تیمار اسیدی مناسب است.
4.2 وزن مخصوص
وزن مخصوص نمونه های روغن تصفیه شده توسط هیدرومتر دیجیتال Thermo-Hygro مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. وزن مخصوص روغن موتور تازه 0.90 بود ، در حالی که وزن مخصوص روغن موتور استفاده شده 0.93 بود. نتیجه وزن مخصوص تیمار استخراج با حلال کامپوزیت 0.88 ، وزن مخصوص تیمار استخراج با یک حلال منفرد 0.858
که در شکل 3 نشان داده شده است. ما دریافتیم که مقدار وزن مخصوص روغن موتور استفاده شده بیشتر به روغن بازیافتی با روش های مختلف اختصاص دارد. بسته به ماهیت و نوع آلودگی ها می تواند کمتر یا بیشتر از روغن موتور تازه باشد [11].